Denne innsiktsfulle boken, som er ledet av eksperter og har et tverrfaglig og internasjonalt perspektiv, har som mål å øke representasjonen og lederpotensialet til kvinner i akademia. Den undersøker hvordan flere ulikheter samspiller, med særlig fokus på kjønn, alder, etnisitet og funksjonshemming. Som en nøye utformet respons på utdanningsmessige ulikheter, inviterer verket til dialog rundt hva suksess i høyere utdanning virkelig innebærer. Boken utvider leserens forståelse av lederskap innen akademia og de spesifikke utfordringene som følger med individuelle karriereveier. Den tilbyr en mengde praktiske, prøvde og testede strategier som både enkeltpersoner og institusjoner kan ta i bruk for å skape et mer likestilt og sosialt rettferdig akademisk klima. Med mål om å oppmuntre til refleksjon over mulige strategier og hvordan disse kan implementeres, inkluderer de ti medforfattede kapitlene personlige fortellinger, casestudier basert på intervjuer med akademikere, samt lenker og anbefalinger for videre lesning.