«Interaction of Symbols» er en essensiell bok for alle som jobber med ikondesign. Den presenterer en teori som belyser hvordan ikoner fungerer: symboler i et ikon interagerer for å framkalle mening. Fra denne teorien springer det ut designprinsipper og praksiser basert på bevis fra design og andre disipliner som psykologi, persepsjon og kognisjon. Teorien, prinsippene og praksisene påvirker hvordan symbolbasert kommunikasjon blir utviklet, designet og anvendt. Boken legger spesiell vekt på ikoner som evner å framkalle et konsept uten behov for tidligere trening eller bruk av språk. Gjennom funn fra tyve år med empiriske designforskningsstudier undersøkes, illustreres og støttes hvert prinsipp, prosess og anbefaling. Boken innledes med en gjennomgang av ikonforskning fra ulike felt, før den legger et konseptuelt grunnlag som støtter bokens teori. Deretter følger kapitler som viser hvordan man kan etablere kontekster for å veilede forståelsen, velge hvilke symboler man skal bruke, samt lære å tegne forståelige ikoner.