Boken "Interactive Sound and Music: Beyond Pressing Play" gir en lettfattelig utforskning av estetikk innen interaktiv lyd, med eksempler fra videospill, eksperimentell musikk og deltakende teater og lydinstallasjoner. Gjennom en praktikeres perspektiv plasserer boken interaktiv lyd og musikk i en bredere estetisk kontekst, knyttet til viktige tekster og diskusjoner innen musikkologi og øvrige kunstformer. Hvert kapittel tar leseren gjennom sentrale debatter vedrørende interaktiv lyd og musikk, som for eksempel: * Er det virkelig interaktivt og betyr det noe? * Hvordan endres publikumsforventninger i et interaktivt rom? * Hvordan komponerer man for flere muligheter? * Blir interaktiv lyd og musikk noen gang ferdig? * Hva er veien videre for interaktiv lyd og musikk? Boken avsluttes med en rekke spørsmål etter hvert kapittel, som kan brukes som fokus for seminar- eller lesesirkelaktiviteter, og er dermed en ideell lærebok for studenter innen audioengineering og musikk.