Boken "Intercultural Competence in the Work of Teachers" gir en grundig kritikk av eksisterende modeller for interkulturell kompetanse og presenterer alternative tilnærminger som effektivt kan fremme denne kompetansen i lærerutdanningen. Med bidrag fra et mangfold av perspektiver fra både lærerutdannere og studenter, belyser verket hvordan det er viktig å gå bort fra essensialisme, kulturmessige stereotyper og en "oss mot dem"-tankegang. Forfatterne anerkjenner at individers identiteter er mangfoldige og utvikles i samhandling med andre. Boken er strukturerte i fire deler: kritikk av interkulturell kompetanse i lærerutdanningen; utforsking av kritiske interkulturelle kompetanser i lærerutdanningen; refleksivitet og interkulturell kompetanse i lærerutdanningen; samt urfolks perspektiver og interkulturell kompetanse i lærerutdanningen. Gjennom disse seksjonene tilbyr boken en metodologisk tilnærming for videre utforskning av dette viktige rammeverket. "Intercultural Competence in the Work of Teachers" er en uvurderlig ressurs for lærerutdannere og akademikere innen utdanningsfeltet.