Boken "Intermediality in European Avant-garde Cinema" tilbyr et friskt perspektiv på avant-garde kino ved å benytte intermediale tilnærminger for å undersøke hvordan eksperimentering, som kjennetegner historiske avant-garde- og etterkrigsbevegelser, fortsatt finnes i dagens filmproduksjon. Forfatteren tar for seg hvordan samtidens avant-garde filmskapere, deriblant Jean-Luc Godard, Lars von Trier og Alexander Sokurov, har brakt innovasjon til moderne film. Gjennom analyser av deres nyere verk, fokuserer boken på eksperimenteringen med filmteknikker og hvordan disse filmskaperne blander filmmediet med andre kunstformer som litteratur, teater og malerkunst. Blant de sentrale forskningsspørsmålene som boken tar opp, er: Hvordan formidler intermediale eksperimenter mening i film? Hvilken effekt har sammensmeltingen av ulike medieformer på publikum? Og på hvilken måte er de samtidige filmene til Jean-Luc Godard, Lars von Trier og Alexander Sokurov både innovative og eksperimentelle? Boken er en grundig utforskning av hvordan historie og samtid møtes i filmens verden.