I over et tiår har interessen og forskningen på den avgjørende rollen som følelser spiller i utdanningsmiljøer økt betydelig. Dette banebrytende håndverket er det første i sitt slag som fremhever dette framvoksende forskningsfeltet, og gir en inngående beskrivelse av hvordan følelser påvirker læring og undervisning i klasserommet, samt utviklingen og velværet til både elever og lærere. Boken er informert av forskning fra flere relaterte felt og er delt opp i fire seksjoner. Seksjon I fokuserer på grunnleggende prinsipper for følelser, inkludert samspillet mellom følelser, kognisjon og motivasjon, regulering av følelser, samt følelsesmessig intelligens. Seksjon II undersøker følelser og regulering av følelser i klasserommet, med et fokus på spesifikke følelser som glede, interesse, nysgjerrighet, stolthet, angst, forvirring, skam og kjedsomhet, i tillegg til sosiale og emosjonelle læringsprogrammer. Seksjon III fremhever forskning på følelser innen akademiske fagområder som matematikk, naturvitenskap og lesing/skriving.