International Perspectives on Educating for Democracy in Early Childhood
Produktbeskrivelse
Denne boken samler etablerte og emerging forskere fra hele verden for å belyse nye retninger innen forskning på unge barn som aktive og engasjerte borgere i klasserommet. Verket er delt inn i tre seksjoner og benytter innovative metoder for å utforske varierte forståelser av medborgerskap, barns kunnskaper, og effektiv praksis. I motsetning til tradisjonelle oppfatninger av barn som 'medborgere i opplæring', tar verket for seg hvordan små barn faktisk lever som borgere, og hvordan tidlige utdanningsmiljøer fungerer som sivile arenaer. Kapitlene diskuterer barnet som borger i lys av problemstillinger som kjønn, klasse, rase, stamme-tilhørighet og språklig mangfold, og viser hvordan sosio-kulturelle prosesser i tidlige læringsmiljøer kan utnyttes for å fremme utviklingen av demokratiske disposisjoner og ferdigheter. Denne boken etablerer håndhevelse av medborgerskap i tidlig barndomsutdanning som et robust og voksende forskningsområde med potensiale til å påvirke.