Hva innebærer det egentlig å forske på utdanningspolitikk og styring? Hvorfor tilpasser vi det uordnede landskapet av forskning til lette redskaper, og hva går vi glipp av i denne prosessen? I denne boken tar anerkjente forskere innen utdanningspolitikk og styringsforskning for seg de utfordringer og problemstillinger som omgir metodikken. De belyser hvordan forskningsmetoder er preget av kompleksitet, subjektivitet og midlertidighet. Gjennom denne tilnærmingen blir metodologi avdekket som fylt av spenninger, tvil, problemer og hverdagslige valg. Forskningen i denne boken går fra å dokumentere metodens uorganiserte landskap til å anvende dette som ressurser for refleksjon rundt både den undersøkte verden og forskningens egen essens. Denne metodologiske åpenheten gir rom for å undersøke hvordan forskning gjenskaper forskernes metafysikk, hvordan det er en dypt kroppslig prosess som engasjerer alle sanser, og hvordan de undersøker forholdene påvirker verden de studerer, samtidig som de også påvirker forskerne selv. Boken utfordrer de forenklede metodologiske fremstillingene som skjuler den komplekse og midlertidige naturen av forskning.