Denne boken er en samling av femten innledende essays hentet fra Årboken for samtidskunst i Kina, som dekker tidsperioden fra 2005 til 2019. Den presenterer utviklingen og de skiftende landskapene innen samtidskunst i Kina. Årboken dokumenterer utstillinger, arrangementer, kreative praksiser og kritisk litteratur knyttet til samtidskunst i Kina siden 2005. Basert på arkivdokumentasjon og statistiske data fra disse årbøkene, blir bemerkelsesverdige fenomener, hendelser og diskurser fra hver enkelt årgang gjennomgått i innledningen, uten ideologiske eller markedsdrevne undertoner. Forfatteren avdekker industrielle og institusjonelle faktorer, samtidig som han tar opp viktige temaer knyttet til abstrakt kunst og ny mediekunst, samt utforsker den historiske og sosiale konteksten. På denne måten gir boken et panorama av samtidskunst i Kina og engasjerer seg kritisk med kunstscenen, inkludert Hongkong, Taiwan og blant den kinesiske diasporan.