Den oppdaterte utgaven av 'Inventions of Teaching: A Genealogy' tilbyr en grundig undersøkelse av de mange og varierte metaforene for undervisning på engelsk. Disse metaforene fungerer som stedet for å utgrave de motstridende historiske, konseptuelle og filosofiske innflyttelsene som har bidratt til moderne undervisningspraksiser. Selv om de euro-sentriske perspektivene fra den første utgaven fremdeles står i fokus, blir de nå presentert i en bredere kontekst som erkjenner deres, som forfatterne omtaler det, 'WEIRDness' (det vil si vestlig, utdannet, industrialisert, rik og demokratisk natur). I denne reviderte og utvidede utgaven ledsages disse perspektivene av flere casestudier fra ikke-vestlige og urfolks utdanningstradisjoner. Kapiteldiskusjonene er organisert som et slektstre rundt sentrale konseptuelle skillelinjer i tankegangen, i stedet for en analyse av enkelttilfeller eller en kronologi. Denne strukturen gir forfatterne muligheten til å undersøke opprinnelsen til distinksjoner som ofte tas for gitt, som for eksempel kognitivisme versus behaviorisme.