Boken 'Issues in Art and Design Teaching' samler et bredt spekter av pedagogiske og etiske spørsmål som er relevante for både lærerstudenter og nyutdannede lærere i kunst- og designfeltet, samt deres veiledere i utdanningen. Forfatterne argumenterer for en kritisk tilnærming til læreplanen for kunst og design, og oppfordrer både studenter og lærere til å reflektere over disse spørsmålene. Målet er å gi dem verktøy for å fatte veloverveide og informerte beslutninger om hvordan de underviser i kunst og design. Blant de sentrale temaene som blir utforsket i boken er: utfordring av etablerte normer og undersøkelser av samtidige praksiser, vurdering av kunstnerisk prestasjon, betydningen av kunsthistorie og flerkulturell utdanning, forskning innen kunst- og designutdanning, samt overganger i kunst- og designutdanningen fra grunnskole til videregående skole og fra videregående til høyere utdanning. I tillegg diskuteres kunst og designs rolle i medborgerskapsutdannelse, noe som understreker fagets viktighet i samfunns- og kulturforståelse.