Boken "Jazz and the Philosophy of Art" er et banebrytende verk skrevet av tre anerkjente filosofer innen kunst, og den er den første engelskspråklige publikasjonen som utelukkende fokuserer på de filosofiske aspektene ved jazz. Den utforsker et bredt spekter av emner, inkludert minstrelsy, bebop, voodoo, sosial og tap-dans, parader, fonografi, musikalske forfalskninger og jazzsynging. Leseren blir også introdusert for viktige teorier som Goodmans distinksjon mellom allografisk og autografisk kunst, Adornos kritikk av populærmusikk, samt en grundig analyse av hva improvisasjon faktisk innebærer. Boken er strukturert i tre deler. Del I benytter innovative tilnærminger for å takle utfordringene som følger med å definere kunst, og viser hvordan historiske definisjoner kan fungere som et grunnlag for å definere jazz. Del II utvider bokens fokus på sosial-historisk kontekstualisme ved å utforske de unike måtene jazz har påvirket, og blitt påvirket av, den amerikanske kulturen. Gjennom jazzvokaler gir forfatterne nytt perspektiv på rasemessige problemstillinger som tidligere ikke har blitt tilstrekkelig adressert. Bokens helhet bidrar til en dypere forståelse av jazzens kompleksitet og dens innflytelse på samfunnet.