Boken 'Journalism and Social Media in Africa' gir et dyptgående innblikk i den raskt utviklende relasjonen mellom millioner av brukere av sosiale medier og mobiltelefoner i Afrika, og de tradisjonelle nyhetsleverandørene. Gjennom innovative forskningsstudier og eksperkommentarer, dokumenterer forfatterne hvordan sosiale medier har enestående evner til å omgå og påvirke tradisjonelle informasjonsstrømmer, samtidig som de står overfor unike utfordringer i mange afrikanske land. Mobilteknologiens innvirkning viser tydelige tegn på sosial endring over hele kontinentet og reiser viktige spørsmål om informasjonsutveksling og medborgerskap. Bidragsyterne til denne samlingen benytter et bredt spekter av perspektiver og metodologier for å tackle sentrale spørsmål som oppstår fra den raske kommunikasjonen i Afrika. Boken avdekker hvordan nye, deltakende og interaktive kommunikasjonsteknologier muliggjør nye fremstillinger av kontinentets historier. Denne utgivelsen er basert på et spesialnummer av tidsskriftet Ecquid Novi: African Journalism.