K-pop - The International Rise of the Korean Music Industry
Produktbeskrivelse
K-pop, beskrevet av Time Magazine i 2012 som 'Sør-Koreas største eksport', har raskt oppnådd en betydelig global tilhengerskare, i stor grad gjennom distribusjon på Internett. Boken undersøker dette fenomenet og diskuterer årsakene til dets suksess. Den vurderer både nasjonale og transnasjonale forhold som har spilt en rolle i K-pops oppgang, og utforsker hvordan disse forholder seg til postkolonial modernisering, etter-Kald krig-politikk i Øst-Asia, forbindelser med den koreanske diasporien, samt statlig initierte kampanjer for å oppnå myk makt. Med særlig fokus på fandom og kulturell handlekraft analyserer den fanpraksiser, diskurser og underliggende psykologier både i lokale miljøer og på utvidede nettverk av online fellesskap. Totalt sett adresserer boken spørsmålet om hvor langt 'asiatisk kultur' kan bli global på en virkelig meningsfull måte, og hvordan populærkultur fra en 'marginal' nasjon har blitt et globalt fenomen.