Boken "Knowledge and Music Education: A Social Realist Account" belyser de nåværende utfordringene innen musikkutdanning i lys av bredere filosofiske og politiske debatter. Den tar sikte på å finne en vei fremover for feltet ved å revurdere naturen og verdien av epistemisk kunnskap, særlig etter postmodernismens kritikk. Med et fokus på musikk i videregående skole, undersøker boken hvordan undervisningsmetodene har utviklet seg over tid, og identifiserer hvilke krefter som enten fremmer eller svekker musikkens rolle i en sosialt rettferdig læreplan for alle elever. Forfatteren argumenterer for at den unike karakteren av kunnskap hentet fra fagfeltet gir studentene avgjørende kognitiv utvikling. Dette må integreres med en tilnærming som favoriserer inkluderende, elevsentrert og kulturelt responsiv undervisning. Gjennom en sammenkobling av teoretiske problemstillinger og konkret læreplansdesign, vurderer boken hvordan vi kan gi musikkstudenter fordelen av spesialisert fagkunnskap uten å gå tilbake til tradisjonelle metoder fra fortiden.