I en tid der utdanning og kunnskap er mer essensielle for samfunnet enn noen gang, møter vi en utfordring der forskning ofte er fragmentert gjennom ulike tilnærminger, metoder og emner. Boken "Knowledge-building" introduserer Legitimation Code Theory (LCT), en teori som bygger videre på innsiktene fra Pierre Bourdieu og Basil Bernstein. Denne teorien gir en helhetlig ramme for forskning og praksis, noe som bidrar til å overvinne det fragmenterte forskningslandskapet. Med bidrag fra en internasjonal og tverrfaglig gruppe forskere gir denne boken en grundig innføring i LCT, og viser hvordan denne tilnærmingen kan anvendes for å oppnå en dypere forståelse av utdanning og samfunn. Den første delen av boken presenterer praktiske innsikter fra betydningsfulle forskningsprosjekter, og belyser hvordan LCT kan brukes til å bygge kunnskap ved å: - Legge til rette for dialog mellom teori og data innen kvalitativ forskning - Integrere kvantitative og kvalitative metoder i mixed-methods forskning - Knytte teori til praksis gjennom befattning med «praxis» - Gjennomføre tverrfaglige studier ved hjelp av systemisk funksjonell lingvistikk Den andre delen av boken tilbyr en rekke studier som utforsker og illustrerer disse prinsippene. "Knowledge-building" er den første reelle introduksjonen av denne raskt voksende tilnærmingen, og er et uunnværlig bidrag til forskning innen utdanning.