Boken "Language, Identity and Diversity in Picturebooks" utforsker hvordan språk, mangfold og identitet gjenspeiles i barnebøker fra New Zealand. Verket baserer seg på forskning utført av Nicola Daly, som er førsteamanuensis ved University of Waikato, sammen med hennes kolleger. Boken er delt inn i to hoveddeler. Den første delen undersøker bruken av Te Reo Maori og engelsk i teksten til New Zealands bildebøker, og avdekker den språklige landskapen i bilingvale bildebøker som kombinerer maori og engelsk. I den andre delen, "The Pedagogical Potential of Picturebooks", fokuseres det på hvordan bildebøker med innhold fra maori, engelsk, New Zealand tegnspråk (NZSL), og stillehavsspråk gjenspeiler identitet og fremmer mangfold i samfunnet. Det diskuteres også forskning fra ulike utdanningskontekster, fra barnehage til universitet, der bildebøker benyttes for å støtte språklæring og læring om språk. Gjennom hele verket blir temaene språk, identitet og mangfold grundig utforsket.