Forskning viser klart at skoleledere har betydelig innflytelse på elevenes læring. Likevel er det varierende grad av påvirkning blant ulike ledere. Hvilke faktorer spiller inn når det gjelder elevenes læringsutbytte? Hvordan er det mulig at enkelte ledere kan heve elevenes prestasjoner i skoler med de mest utfordrende forhold, mens andre ledere sliter med å opprettholde status quo? Basert på internasjonale casestudier og erfaringene fra hundrevis av skoleledere som arbeider i svært ulike samfunn, påpeker Judy Halbert og Linda Kaser at det finnes seks distinkte tankesett som kjennetegner hvordan suksessfulle læringsorienterte ledere fungerer og forstår sin profesjonelle virkelighet. Disse lederne er: motivert av et sterkt moralsk formål, kunnskapsrike om nåværende læringsmodeller, kontinuerlig nysgjerrige, i stand til å bygge tillitsfulle relasjoner, basert på evidens, og i stand til å handle med visdom. Denne boken presenterer en alternativ tilnærming til skoleledelse.