Til tross for den omfattende implementeringen av Lean-prinsipper innen nesten alle produksjonsområder, henger forbedringsarbeidene etter i prosessindustrien. I løpet av de siste tre tiårene har mange innovatører med suksess anvendt Lean-prinsipper i disse industriene, men de fleste av de banebrytende innsatsene har aldri blitt dokumentert for å veilede andres forbedringsarbeid. Peter King, som har mer enn 40 års erfaring fra anvendelse i en av verdens største kjemikalie- og materialprodusenter, samt 10 års erfaring fra privat praksis, fyller dette gapet ved å tilby den første omfattende ressursen som er skrevet eksplisitt for endringsagenter innen prosessindustrien. I boken "Lean for the Process Industries: Dealing with Complexity, Second Edition" fokuseres det spesielt på områder der forbedringsbehovene i prosessindustrien skiller seg fra montering av deler. Boken dekker hver av de åtte avfallene som vanligvis beskrives i Lean-litteraturen, og undersøker hvordan disse avfallene manifesterer seg i prosessoperasjoner.