Mange mennesker er ikke klar over når og hvordan de kan bruke matematikken de lærte på videregående skole – likevel kan mange av de matematiske idéene og ferdighetene fungere som kraftige verktøy for å forstå hvordan verden fungerer. Boken 'Learning and Teaching for Mathematical Literacy' tar tak i denne situasjonen ved å tilby praktiske strategier for å utvikle en bredere forståelse av matematisk kompetanse i klasserommet, samt å anerkjenne viktigheten av å opprettholde disse ferdighetene inn i voksenlivet. Boken inneholder også QR-koder i hvert kapittel, som gir tilgang til klasseaktiviteter og undervisningsmateriale relatert til innholdet som utforskes. Med et variert utvalg av case-studier og klasseromsaktiviteter, tar kapittelene for seg flere viktige emner, inkludert beskrivelsen av en ramme for en bredere visjon for matematisk kompetanse – hva innebærer det, og hvorfor er det viktig? Hvordan undervise matematisk kompetanse i klasserommet? Og hvordan anvende matematisk kompetanse i 'virkelige liv'-scenarier, for eksempel: 'Pappa kjøper en ny oppvaskmaskin. Bør han kjøpe den?'