Læringsingeniørverktøyet er en praktisk håndbok som utforsker de mangfoldige anvendelsene av læringsingeniørfag, en riguroso og raskt fremvoksende disiplin som kombinerer læringsvitenskap, instruksjonsdesign, ingeniørdesign og andre metoder for å støtte læring. Etter hvert som læringsingeniørfag blir en stadig mer formalisert disiplin, er det behov for nye innsikter og verktøy for å hjelpe fagfolk innen utdanning, opplæring, design og dataanalyse med å utvikle, teste og forbedre komplekse systemer for engasjerende og effektiv læring. Boken er skrevet i en uformell stil og inneholder mange samarbeidende, handlingsrettede strategier. Den utforsker de grunnleggende prinsippene, tilnærmingene og de reelle utfordringene som er knyttet til å sikre deltakende, datadrevne læringsopplevelser på tvers av ulike befolkningsgrupper og kontekster. Kapitler som 'Innledning: Hva er læringsingeniørfag?', 'Kapittel 1: Læringsingeniørfag er en prosess', og 'Kapittel 2: Læringsingeniørfag anvender læringsvitenskapene' gir en dypere innsikt i emnet.