I løpet av de kommende årene vil et av FNs bærekraftsmål for 2030 være å sikre grunnutdanning for alle verdens barn. Boken "Learning Spaces in Africa" undersøker de arkitektoniske, sosio-politiske og økonomiske politikfaktorene som har formet skolebyggdesign og læremiljøer i Afrika. Verket følger utviklingen av skolebygg fra 1800-tallet frem til i dag, med særlig fokus på Vest- og Sør-Afrika. Uduku fremhever de historiske forbindelsene mellom skoler og utviklingsprosesser, fra deres tidlige opprinnelse knyttet til misjonærer på 1800-tallet til deres gjenvinning som utviklingssentra i det 21. århundre. Gjennom grundig analyse og forskning foreslår "Learning Spaces in Africa" teoretiske endringer i grunnutdanningen, tilpasset nye teknologiske fremskritt og forskjellige læringsmiljøer. Illustrerte casestudier belyser blant annet bruken av nettbrett i skoler for flyktningfellesskap, innovative læringsmetoder i uformelle settinger, samt samarbeidsprosjekter mellom skoler og lokalsamfunn.