Denne boken gir en omfattende og oppdatert oversikt over forskningen og praksisen innen problemløsning de siste femten årene. I det første kapitlet beskrives ulike typer problemer, individuelle forskjeller blant problemløsere, samt konteksten og domenet der et problem løses. Første del utforsker seks forskjellige typer problemer og metodene som kreves for å løse dem. I andre del går boken utover tradisjonelle diskusjoner om case-design og introduserer seks ulike formål eller funksjoner for cases, som er fundamentet for læringsmiljøer relatert til problemløsning. Det beskrives også metoder for å konstruere cases som støtter problemløsning. Tredje del viser et utvalg av kognitive ferdigheter som kreves for å studere cases og løse problemer. Til slutt, i fjerde del, presenteres flere metoder for vurdering av problemløsning. Bokens nøkkelfunksjoner inkluderer et undervisningsfokus, hvor den ikke bare er en oversikt over forskningen, men også gir spesifikke forskningsbaserte råd om hvordan man kan designe læringsopplegg for problemløsning.