Boken "Learning to Teach in Higher Education" av Paul Ramsden er en annerkjent introduksjon til praksisen med undervisning på universitetsnivå, samt den underliggende teorien. Den nylige utgaven er grundig revidert og oppdatert for å reflektere de omfattende endringene som har funnet sted innen høyere utdanning det siste tiåret. Den inneholder også nytt materiale som tar for seg konteksten for høyere utdanning, evaluering og utvikling av ansatte. Første del av boken gir et innblikk i erfaringene med undervisning og læring sett fra studentens perspektiv, og basert på dette utvikles en sett med prinsipper for effektiv undervisning i høyere utdanning. Den andre delen av boken fokuserer på hvordan disse prinsippene kan heve kvaliteten på utdanningen, og ser spesifikt på fire sentrale områder som hver lærer i høyere utdanning må forholde seg til: * Organisering av innholdet i undergraduate-kurs * Valg av undervisningsmetoder * Vurdering av studenters læring * Evaluering av undervisningens effektivitet. Case-studier av fremragende undervisning benyttes gjennom hele boken for å knytte ideene til praksis, og illustrerer hvordan kvaliteten på undervisningen kan sikres.