Når vi vurderer om det er på tide å fullføre en grad, starte en familie eller gå av med pensjon, henter vi ofte inn alder som et viktig vurderingskriterium. Spørsmål om når man er for ung eller for gammel for å gjøre noe, samt hvilken alder som er den rette, er sentrale overveielser. Alder er derfor en betydelig sosial kategori i vestlige samfunn. Faktisk påvirker det i større grad vår sosiale posisjon, nettverk, livsstil og ambisjoner enn faktorer som kjønn, etnisitet eller sosial status. Denne redigerte boka undersøker hva forskning om barndom og aldring kan lære av hverandre, og legger til rette for en fruktbar dialog mellom disse feltene. Den berører temaer som teorier og metodologier, tid og rom, helse og omsorg, teknologi og digitalisering, lek, arbeid og konsum, samt vold, velvære og rettigheter for barn og eldre. Dette verk vil være av interesse for akademikere og studenter innen barndomsstudier og aldringsstudier/gerontologi, med fokus på en rekke disipliner fra sosiologi til sosialt arbeid, sosial og kulturell antropologi, utdanningsvitenskap og humaniora.