Boken «Literacies, Literature and Learning: Reading Classrooms Differently» tar for seg viktige spørsmål innen lese- og skriveopplæring, som den mangelfulle kvaliteten på mange barns leseopplevelser, den rutinemessige ignorerte tankegang hos elevene, samt den nedsettende effekten av smale ferdighetsmålinger og sammenligninger. Dette nyskapende verket går utover tradisjonelle sosiale, psykologiske og vitenskapelige kategorier som setter fokus på individualistiske og lineære oppfatninger av kunnskap, fremgang og utvikling, og barn som mindre enn fullt menneskelige. Boken benytter et posthumanistisk rammeverk for å utforske nye perspektiver innen undervisning, læring og forskning. Forfattere fra varierte disipliner og kontinenter har samarbeidet for å kritisk vurdere de koloniserende egenskapene ved humanismen og for å forestille seg en mer rettferdig tilnærming til leseopplæring. Spørsmål knyttet til de/kolonisering blir belyst gjennom utforskning av både utdannings- og forskningspraksiser som søker å avsenterere det menneskelige og inkludere det mer enn menneskelige. Inspirerende.