Moderne litteraturstudier har tradisjonelt vært preget av en motsetning mellom kanon og dens motpart, populærkultur. Teorikrigene på 1970- og 1980-tallet, særlig med fremveksten av strukturalistisk og post-strukturalistisk teori, endret imidlertid denne relasjonen. Med hva som ofte kalles 'litteraturens død', ble skillet mellom høykultur og populærkultur uholdbart, og forskningsfeltet utviklet seg fra litteraturstudier til kulturstudier. Anthony Easthope argumenterer for at denne nye disiplinen må finne en metodologisk konsensus for sin analyse av både kanoniske og populære tekster. Gjennom en grundig kritikk av konkurrerende teorier som britisk kulturstudier, nyhistorisisme og kulturell materialisme, viser han hvordan denne nye studien bør - og ikke bør - gjennomføres. Easthopes utforskning av problemene, mulighetene og politikken som preger denne nye disiplinen inkluderer en original nyvurdering av spørsmålet om litterær verdi. Ved å kontrastere Conrads 'Heart of Darkness' med Burroughs 'Tarzan of the Apes', illustrerer Easthope de komplekse dynamikkene som former vårt forhold til litteratur og kultur.