Denne studien utforsker begrepet og praksisen rundt liveness i moderne musikk. Å forstå hva som gjør musikk levende i et stadig skiftende musikalsk og teknologisk landskap, er en av de mest komplekse og aktuelle utfordringene for forskere innen moderne musikk. Liveness blir vanligvis sett på som et uttrykk for liveopplevelse og står i kontrast til innspilling, forsterkning og andre metoder for elektronisk formidling av musikk. Forfatteren argumenterer for at liveness selv oppstår fra dynamiske spenninger som ligger i medierte musikalske kontekster – spenninger mellom musikk som en akustisk menneskelig ytring, og musikalsk lyd som noe som produseres eller endres av maskiner. Sanden analyserer liveness i mediatized musikk (musikk der elektronisk formidling spiller en avgjørende rolle), og utforsker hvordan dette konseptet bidrar til å definere musikalsk mening. Gjennom diskusjoner om både populær- og klassisk musikk demonstrerer Sanden hvordan liveness utføres gjennom menneskelig uttrykk i en produktiv spenning.