Som kinofilm, TV-serier og andre tidligere medieformer, gjennomgår videospill en dynamisk forvandling i både innhold og oppfatning. Til tross for at mediet fortsatt kan betraktes som relativt ungt, er det mulig å oppdage ekte kunstnerisk eksprimasjon og konseptuell dybde i de stadig utviklende stilene, sjangrene og temaene i spill. I boken "Making Deep Games" av Doris C. Rusch sammenføres denne innsikten med en grundig diskusjon om spillenes uttrykksfullhet, supplert av forskjellige casestudier og praktiske designøvelser. Boken gir en dypere forståelse av hvordan man kan lage spill som utforsker hele spekteret av den menneskelige erfaringen; spill som lærer oss noe om oss selv, gir tankevekkende og følelsesmessig rike opplevelser, samt fremmer personlig og sosial forandring. Med sin forankring i kognitiv lingvistikk, spillstudier og refleksiv praksis i spilldesign, undersøker "Making Deep Games" systematiske tilnærminger for hvordan man kan nærme seg komplekse, abstrakte konsepter, indre prosesser og følelser ved hjelp av de spesifikke virkemidlene som mediet tilbyr.