Boken "Making Health Public" utforsker forholdet mellom media og medisin, og trekker på innsikter fra antropologi, lingvistikk og mediestudier. Den undersøker den grunnleggende rollen mediedekning spiller i å forme vår kulturelle forståelse av helse og sykdom. Forfatterne introduserer begrepet 'biomediatization' og viser hvordan helsekunnskap blir samskapt gjennom forbindelser mellom ulike kunnskapsopplegg og forskjellige ekspertiseformer. Kapitlene presenterer en nyskapende kombinasjon av medieinnholds-analyse og etnografiske data om produksjonen og sirkulasjonen av helse-relatert nyhetsdekning. Dette inkluderer samarbeid med journalister, klinikere, helsemyndigheter, medisinske forskere, markedsførere og publikum. Denne utgaven inkluderer nye case-studier, særlig knyttet til COVID-19-pandemien. Den første case-studien fokuserer på nyheter relatert til legemiddel- og bioteknologi, og hvordan journalister fremstiller informasjonsflyten mellom vitenskap og næringsliv.