Hva er hensikten med engelsk som skolefag? Hvordan ser kunnskap ut innen engelsk, og hva bør undervises? 'Making Meaning in English' utforsker det brede formålet med å undervise engelsk og undersøker hvordan kunnskap manifesterer seg i et fag preget av dømmekraft, tolkning og verdier. David Didau argumenterer for at innholdet i engelskundervisningen best utforskes gjennom ulike disiplinære perspektiver – som metafor, historie, argumentasjon, mønster, grammatikk og kontekst. Han vurderer hva slags kunnskap som må undervises eksplisitt, slik at elevene kan gjenkjenne, overføre, bygge opp og videreutvikle sin forståelse av engelsk. Didau diskuterer prinsippene og verktøyene vi kan bruke for å ta avgjørelser om hva som skal undervises, samt tilbyr en læreplanrammeverk som binder disse trådene sammen, slik at elevene kan gi mening til kunnskapen de møter. For at elevene skal kunne trives i engelskfaget og oppnå gode resultater, må de ikke bare ha kunnskap, men også forstå hvordan de kan bruke denne kunnskapen til å skape mening.