Informasjonsteknologi har fått en stadig viktigere rolle i organisasjoner gjennom de siste tiårene. Opprinnelig ble IT håndtert av spesialister, men har nå utviklet seg til å bli et hverdagsverktøy med både operative og strategiske konsekvenser. De fleste moderne organisasjoner har tatt i bruk ulike former for informasjonsteknologi og er blitt avhengige av databasert informasjonssystemer og tilhørende periferiutstyr for sine daglige operasjoner. Informasjonsteknologi gir muligheter for å øke effektivitet, kundeverdi og konkurranseevne. Gitt de økonomiske investeringene i IT som organisasjoner må gjøre for å forbli konkurransedyktige, har IT blitt en ressurs som må forvaltes. "Management and Information Technology" vurderer organisasjoners utnyttelse av IT, inkludert kunnskapsforvaltning, e-læring, regnskap og forretningsrelasjoner. Ved å presentere teorier som hjelper leseren å forstå de forskjellige rollene IT kan ha i ulike organisasjoner, viser dette verket hvordan IT har blitt en avgjørende komponent i moderne virksomheter.