Boken "Managing Cultural Joint Ventures" tar for seg to sentrale aspekter ved håndtering av kulturelle samarbeid: hvordan man håndterer de ulike identitetene til deltakerne i ventures og hvordan man administrerer de ulike bildene og merkevareforholdene som oppstår. I motsetning til det brede utvalget av litteratur som eksisterer om fusjoner og oppkjøp i næringslivet, er kulturelle joint ventures et område som har fått lite oppmerksomhet til nå, til tross for de betydelige forskjellene som finnes. Kulturelle joint ventures representerer en stadig viktigere organisasjonsstruktur innenfor den kreative sektoren, drevet frem av usikkerhet rundt offentlig finansiering, økende konkurranse om publikum, samt det vedvarende behovet for innovativ programmering. For at kunstorganisasjoner skal lykkes, er det avgjørende å forstå og håndtere både disse økonomiske aspektene og andre viktige faktorer som intern kultur, identitet og merkevarebilde. Gjennom en global tilnærming og med fokus på en rekke kreative samarbeid, presenterer forfatterne interessante casestudier som belyser de komplekse dynamikkene involvert i kulturnæringer og samarbeid.