Den andre utgaven av denne banebrytende læreboken gir en omfattende oversikt over teorier innen massekommunikasjon, samt deres opprinnelse og empiriske støtter innen psykologi, sosiologi, statsvitenskap og filosofi. Hver kapittel presenterer en spesifikk teori, og beskriver dens grunnleggende struktur i enkle formelle termer, samt gir en tilgjengelig oppsummering av de forskningsstudiene og akademiske skriftene som har bidratt til dens utvikling. Boken deler ned hver kompleks teori i fem eller seks sammenkoblede grunnleggende proposisjoner, noe som gjør dem lettfattelige for studentene. Denne nye utgaven inkluderer oppdatert forskning; forbedret dekning av alle teoriene som presenteres; utvidede drøftinger av teorier som kultiveringsteori, spiral av stillhet og innramming; eksempler fra moderne og sosiale medier; diskusjonsspørsmål til kapitlene; samt informativ grafikk og figurer. Denne læreboken fungerer som en lett tilgjengelig kjernebok for både bachelor- og masterstudier innen massekommunikasjon, kommunikasjons teori og kommunikasjon og samfunn.