Boken "Material Feminisms: New Directions for Education" tilbyr en rekke sterke teoretiske perspektiver og innovative metodologiske eksempler som belyser hvordan ny materialisme innen feminisme kan anvendes i utdanning. Denne tilnærmingen åpner for nye forskningsdesign og praksiser. Den stiller utfordrende spørsmål omkring kunnskapsproduksjonens natur, forskerens rolle og den kritiske innsatsen som oppstår fra inter- og post-disciplinaritet. Med utgangspunkt i diffraktive metodologier og nye materialistiske økologiske epistemologier, gir boken ressurser for håp som utvider mulighetene for hvordan utdanningsproblemer kan bli undersøkt. Den presenterer et politisk motsettende perspektiv til neo-positivistiske og resultatbaserte tilnærminger innen utdanning. Inspirert av forfattere som Barad, Bennett, samt Deleuze og Guattari, bryter boken radikalt med kognitive, dualistiske og universelle oppfatninger av menneskelig subjektivitet og intelligens i utdanningssammenheng. Den tar utgangspunkt i den gjensidige konstitusjonen av diskurs.