Boken «Mathematics of Tabletop Games» bygger en bro mellom matematikk og hobbyspill for entusiaster. I motsetning til mange matematikkbøker som fokuserer på spill som nim og chomp, tar denne boken utgangspunkt i de bordspillene som er populære blant ivrige spillere. Målet er å utforske hva slags matematikk er relevant for disse spillene. Lesere som er interesserte i enten matematikk eller bordspill vil finne denne boken en engasjerende inngangsport til å oppdage nye perspektiver på det andre emnet eller forbindelsene mellom dem. Boken inneholder flere viktige funksjoner: Den gir en introduksjon til interessante matematiske konsepter som sjelden blir undervist utenfor avanserte matematiske kurs. Den fungerer også som et nyttig ressurs for matematikklærere som ønsker å presentere friske eksempler på standard matematiske konsepter. I tillegg vil innholdet være til nytte for spilldesignere og utviklere når de skal ta designbeslutninger om spillmekanismer. Leserne får også tilgang til fungerende Python-kode, som kan brukes til å løse vanlige spørsmål knyttet til bordspill. Boken dekker et bredt spekter av emner, og inviterer til en spennende utforskning av matematikkens verden i spillens kontekst.