Til tross for den omfattende bruken av tester og spørreskjemaer, er de psykometriske modellene som ligger til grunn for utformingen av disse verktøyene ofte dårligt forstått. Dette fører til suboptimale målinger. "Measurement Models for Psychological Attributes" gir en grundig og tilgjengelig gjennomgang av vanlige, samt mindre vanlige, målemodeller innenfor samfunnsvitenskap, atferdsvitenskap og helsefag. Monografien forklarer hvordan målemodeller kan brukes riktig ved konstruksjon av tester, fremhever deres fordeler og ulemper, og diskuterer kritiske temaer som har skapt og fortsatt skaper debatt. Fordi innholdet er tilgjengelig for de som har bakgrunn i grunnleggende statistikk og psykometri, egner monografien seg både for avanserte kurs i anvendt psykometri og appellerer til både forskere og masterstudenter innen psykologi, utdanning, sosiologi, statsvitenskap, medisin, markedsføring, policyforskning og opinionsforskning. Boken gir en dypgående diskusjon av klassiske målemodeller og deres anvendelser.