«Media Engagement» er en innsiktsfull bok skrevet med tanke på mediestudenter og forskere. Den gir leserne en ny forståelse av hvordan man kan forske på engasjement, ikke bare som en metrisk størrelse, men som en indikator på maktforhold. Gjennom en dypere analytisk tilnærming inviterer forfatterne leserne til å utforske engasjement i lys av medier, kultur og demokrati. Dahlgren og Hill presenterer en innovativ definisjon av engasjement som en energisk indre kraft, et verktøy for å styrke menneskelig handlingskapasitet. Boken utvikler en generativ teori om engasjement som et nettverk av relasjoner vi skaper og bryter med media i vår hverdag. Gjennom eksempler fra politisk aktivisme, nyheter, desinformasjon og den globale pandemien, belyser forfatterne viktigheten av engasjement i våre liv. De identifiserer fem parametre for engasjement som gir innsikt i vårt forhold til media i et stadig skiftende offentlighet og medierte sfærer. Denne nye perspektiven gir både studenter og forskere verdifulle verktøy for å utrede betydningen av medieengasjement som en ressurs.