Media Literacy and Media Education Research Methods
Produktbeskrivelse
I denne omfattende håndboken utforskes grunnlagene for mediekompetanse og forskning innen medieutdanning fra en metodologisk vinkel. Boken gir en detaljert og illustrert oversikt over sentrale metoder som benyttes i studiet av mediekompetanse og medieutdanning. Den avdekker mangfoldet innen dette forskningsfeltet og organiserer dette mangfoldet ved hjelp av tre undersøkelseskategorier: mediepraksiser, utdanningsinitiativer og preskriptive diskurser. Dette gir verdifulle referansepunkter og verktøy for å utforske rekkevidden av forskningsmetoder som brukes for å studere mediekompetanse og medieutdanning, samt hvordan disse metodene knytter seg til epistemologiske posisjoner, teoretiske rammeverk og forskningsspørsmål. Boken fungerer som en veiledning for forskere som ønsker å posisjonere seg selv, reflektere over metodene de benytter, eller vurdere metoder mot alternative eller komplementære tilnærminger. Etter å ha lest denne boken, vil leserne i større grad være i stand til å identifisere og definere studieobjektene i sitt arbeid.