Media Portrayals of Religion and the Secular Sacred
Produktbeskrivelse
Boken 'Media Portrayals of Religion and the Secular Sacred' undersøker hvordan religion fremstilles i mediene, med fokus på spørsmål som om kristendommens tilstedeværelse i media er marginalisert til fordel for Islam, og om massemediene kan betraktes som islamofobe. Videre reiser boken spørsmålet om ateisme blir mer fremtredende i mediedekningen. Den argumenterer for at både fjernsyn og aviser forblir sentrale kilder til populær informasjon om religion, spesielt i en tid der religiøs deltakelse i Europa er på retur, samtidig som religionenes offentlige synlighet og innflytelse ser ut til å øke. Gjennom en grundig analyse av mainstream media setter boken disse problemstillingene inn i en bredere kontekst av samfunnsvitenskapelige debatter om religion og mediefremstillinger. Forfatternes forskning fra 1980-årene og perioden 2008-2010 danner basis for å vurdere britisk mediedekning og representasjon av religion og samtidssekulære verdier, samt endringene som har skjedd de siste 25 årene. Boken tar for seg hvordan kristendom, offentlig liv, islam og religiøs mangfoldighet, samt ateisme og sekularisme fremstilles, og gir leserne en dypere forståelse av medienes rolle i formingen av offentlige oppfatninger om religion.