Religion har alltid vært formet av medier i sin samtid, og i dag lever vi i en mediekultur som i stor grad påvirker våre tanker og handlinger. Religiøse troende, samfunn og institusjoner benytter medier både som verktøy for kommunikasjon og som arenaer der de konstruerer og uttrykker sin identitet, utøver sin tro og bygger fellesskap. Denne engasjerende boken gir en omfattende innføring i det moderne feltet som omhandler religion, medier og kultur. Den utforsker det religiøse innholdet i medietekster, samt hvordan religiøse mottakere tilpasser og gjenbruker disse tekstene i sitt eget religiøse arbeid. Boken ser nærmere på hvordan nye medieformer gir rom for nye religiøse stemmer, hvor enkeltpersoner omdefinerer religionens rolle og utvikler og fremfører sin religiøse identitet. Jeffrey H. Mahan inkluderer eksempler fra både etablerte og nye religioner, og hver kapittel avsluttes med innsiktsfulle refleksjoner fra ledende fagpersoner innen feltet. Boken er rikt illustrert gjennomgående.