Den globale sør er i ferd med å tre inn i en 'Urban Alder', der flere mennesker for første gang i historien vil bo i byer fremfor på landsbygda. Denne realiteten er preget av en rekke faktorer, inkludert rask urbanisering, ukontrollert migrasjon, uttømming av ressurser, alvorlige drivstoffmangel og sammenbrudd i rettssystemet. Vi blir fortalt at vi må være forberedt. Løsningen virker enkel – mega-urbanisering skal være en mulighet for økonomisk vekst og velstand. Derfor må vi bygge stort, bygge nytt og bygge raskt. Med bidrag fra et internasjonalt utvalg av både etablerte og nye forskere, som henvender seg til virkelige eksempler, er 'Mega-Urbanization in the Global South' den første boken som benytter hastighet som et perspektiv for å undersøke den postkoloniale 'urbane revolusjonen'. Fra mega-urbaniseringen i Lusaka, til utviklingen av satellittbyer i Jakarta, til helt nye byer som er bygget fra bunnen av i Masdar, Songdo og Rajarhat, argumenterer denne boken for at hastighet nå er et vedvarende trekk ved en rekke utopiske visjoner.