I sin banebrytende bok "Melancholy Emotion in Contemporary Cinema" presenterer Luca Sticchi en ny metode for filmanalyse basert på den radikale materialismen til Baruch Spinoza. Boken gir en nyskapende vurdering av moderne kognitiv medieteori og filosofiske teorier om de emosjonelle og intellektuelle aspektene ved filmopplevelsen. Sticchi utforsker Spinozas filosofi for å utvikle en erfaringsbasert modell som forener affektive og intellektuelle sider av kognisjon, samtidig som den trekker på ulike filosofiske fortolkninger av filmteori. Spinozas kroppslige filosofi avviser logiske og etiske dualismer og skaper en perfekt parallellisme mellom følelser og fornuft. Dette gir mulighet til å adressere negative følelser og triste lidenskaper uten å måtte støtte seg utelukkende på tradisjonelle begreper som katarsis eller sublimasjon. Gjennom en praktisk og kroppslig tilnærming til Film-Philosophy, blir denne nye analytiske metoden testet på fire case-studier - filmer som utfordrer seernes emosjonelle engasjement gjennom fremstilling av krevende situasjoner.