Boken 'Mentalizing in Child Therapy' retter seg mot å tilby åpne psykoterapiforløp for barn med komplekse psykiske helseutfordringer og tilknytningsproblemer. Den presenterer eksempler på skreddersydd og integrert behandling som både er 'fast i strukturen, men fleksibel i fokuset' (Peter Fonagy, forord til første utgave). Dette verket bygger på systematisk observasjon av behandlingen av kompliserte problemer hos barn i alderen 4-12 år, ved bruk av en mentaliserings-tilnærming og en rekke teknikker for å styrke mentaliseringsevner og tillit til andre mennesker. Boken inkluderer elementer fra både relasjonsorienterte og kompetanseorienterte behandlingsmetoder. I denne oppdaterte utgaven har forfatterne utdypet temaet regulering av oppmerksomhet, og inaktivert Siegel's konsept om 'vinduet av toleranse'. De har også skrevet mer om terapeutens mentaliseringsevner, betydningen av å gi struktur i begynnelsen av behandlingen, samt verdien av kommunikasjon for å utvikle epistemisk tillit. Med disse elementene gir boken et omfattende innblikk i mentaliseringsbasert terapi for barn.