Fusjoner og oppkjøp er ofte komplekse prosesser med et klart mål: å skape verdi for eieren. Men ifølge interessentteorien kan et ensidig fokus på eieren være skadelig for verdiskapingen, både for interne og eksterne interessenter. I en fusjon eller et oppkjøp finnes det mange grupper og individer som er avhengige av virksomhetens suksess eller fiasko. Tradisjonelt har forskningen innen fusjoner og oppkjøp i stor grad konsentrert seg om de involverte organisasjonene, med et spesielt fokus på interne interessenter som ansatte og ledere. Denne boken belyser hvordan både interne og eksterne interessenter spiller en avgjørende rolle i løpet av prosessen, og fremhever betydningen av å ta hensyn til disse gruppene. Gjennom empiriske eksempler viser forfatterne hvordan ulike interessenter er aktive aktører i de ulike fasene av fusjoner og oppkjøp. Denne innsikten utfordrer den tradisjonelle forståelsen av verdiskaping i næringslivet og oppfordrer til en mer inkluderende tilnærming.