Boken 'Middle Leadership in Schools' tar for seg viktigheten av mellomledelse i skolen. Med mellomledere menes lærere som både underviser og innehar lederroller, noe som gjør dem til viktige brobyggere mellom læringspraksis og skoleledelse. Forfatterne adresserer det nåværende fraværet av støtte og faglig utvikling for mellomledere i utdanningsfeltet. Boken plasserer mellomledere i en profesjonell kontekst, som en uunnværlig del av det pedagogiske og profesjonelle fellesskapet i skoler og andre utdanningsinstitusjoner. Ved å trekke på empirisk forskning fra fire ulike land, gir 'Middle Leadership in Schools' leserne et konseptuelt rammeverk for å forstå mellomledelse og viser hvordan praksisene til mellomledere utspiller seg i virkelige utdanningskontekster. Dette er en verdifull ressurs som ikke bare tar for seg teoretiske aspekter ved mellomledelse, men også gir praktiske anvendelser basert på omfattende forskning utført av forfatterne. Boken er delt inn i syv kapitler, hvor hver enkelt utforsker ulike dimensjoner av mellomledelse.