Denne aktuelle og dyptgående undersøkelsen av læringsopplevelser og behovene til barn med blandet rase – omtalt som 'den femte minoritet' – fokuserer på de fire kontekstene som i hovedsak påvirker læring og utvikling: familien, skolen, lokalsamfunnet og samfunnet som helhet. Boken gir fundamentale historiske, sosiale, politiske og psykologiske perspektiver på barn med blandet rase, og tar en nærmere titt på deres erfaringer i utdanningssystemet, identitetsdannelse og hvordan skolene kan tilrettelegges bedre for deres utvikling og læringsbehov. Ved å bevege seg bort fra en essensialistisk diskusjon om barna med blandet rase, inkluderer verket et bredt spekter av forskning. Gjennom teksten presenteres forskjellige livs- og skoleopplevelser hos individer med blandet rase. I stedet for å putte barna i forhåndsdefinerte rammer eller å gi klare løsninger for lærere, tilbyr 'Mixed-Race Youth and Schooling' innsikter som oppfordrer lærere til kritisk å reflektere over hvordan informasjonen er relevant og nyttig i deres pedagogiske praksis.