Modernism and the Cult of Mountains: Music, Opera, Cinema
Produktbeskrivelse
I boken "Modernism and the Cult of Mountains: Music, Opera, Cinema" undersøker forfatteren hvordan modernismen i tyskspråklige områder tok opp og transformerte den romantiske fascinasjonen med fjellene. Alperlandskapet ble betraktet som et rom for både motstand og flukt, der denne nye 'kulten av fjell' reagerte på symptomene og de fremmedgjørende kreftene i den moderne kulturen. Boken utforsker hvordan dette fenomenet bidro til å definere og styrke modeller for subjektivitet, hvor fornyet helhet og en aggressiv holdning til fysisk og mental helse stod sentralt. Kunstnere, særlig innen musikk, spilte en avgjørende rolle i dette prosjektet, og musikkens plass som autonom, ren og sublim i den austro-tyske kulturen er særlig fremhevet. Operakunstneren blir her et sentralt knutepunkt som belyser sirkulasjonen av konkurrerende ideer om politikk, natur, teknologi og estetikk. Morris dykker ned i operatiske fremstillinger av høye fjell i tysk modernisme og viser hvordan landskapets grensekvalitet danner bakteppet for operaens reflekterende engasjement med identitet og grensene for de mediene som utgjør dens innhold, ikke minst musikken.