Boken 'Monuments as Cultural and Critical Objects' undersøker monumenter som politiske, psykologiske, sosiale og mytiske objekter. Gjennom en kombinasjon av autoetnografi, psykoanalyse, dekonstruksjon, postkolonialisme og queer økologi, argumenterer Houlton for en radikal og tverrfaglig tilnærming til vår monumentkultur. Han sporer historiske utviklinger av monumenter sammen med samtidige bevegelser som Rhodes Must Fall og Black Lives Matter, og gir en grundig kritikk av forskjellige monumentplasser samt nye kritiske og konseptuelle metoder for å tenke i dette feltet. Boken omfatter analyser av monumenter knyttet til Holocaust, koloniale figurer og LGBTQIA+-emner, og bidrar til ny kritisk refleksjon over arbeidet til D.W. Winnicott, Marion Milner, Jacques Derrida, Edward Said, Eve Sedgwick og flere andre. Houlton utforsker hvordan monumenter kan påvirke vår forståelse av identitet, nasjon, samfunn, seksualitet og vår plass i verden. Den tar for seg både de psykiske og fysiske rommene disse monumentene skaper.