Utgitt i 2014, var dette den første læreboken i filosofi innen moralpsykologi, som introduserte studenter for en rekke filosofiske emner og debatter. Boken stiller viktige spørsmål som: Hva er moralsk motivasjon? Er grunner for handling alltid avhengig av ønsker? Er følelser eller fornuft kjernen i moralsk vurdering? Under hvilke betingelser er mennesker moralsk ansvarlige? Finnes det egeninteresserte grunner for at folk bør handle moralsk? Den andre utgaven av "Moral Psychology: A Contemporary Introduction" oppdaterer svarene på disse spørsmålene og drar nytte av den betydelige utviklingen av nyere forskning fra både filosofer og psykologer på disse temaene. I tillegg har den fått et nytt kapittel som undersøker om moralitet er medfødt eller lært. Som tidligere legger boken vekt på forholdet mellom tradisjonelle og tverrfaglige tilnærminger til moralpsykologi, og søker å forklare hvordan empirisk forskning er (eller ikke er) relevant for filosofisk undersøkelse. Boken inkluderer også oppsummeringer, studie-spørsmål og videre leselister på slutten.